Göra bildsmycken

Glascabochen är perfekta om du vill göra lite mer personliga smycken. Du hittar både fästen och glascabbar hos Skapailund . Använd ett vackert papper eller skriv ut en text eller bild från datorn. Tänk på att när du använder bläckstråleskrivare måste du försegla bilden. jag brukar använda decoupagelack det både limmar och lackar. Det funkar fint till att limma fast bilden i metallfästet.
 
 
 
Använd glascabben som mall eller om du har en stans stansa ut bilden. Limma fast den i metallfästet försegla motivets ovansida. Tänk på att ha torktid i mellan momenten. Sedan är det dax att limma dit glascabben. Jag använder 2-komponentslim epoxylim där du blandar två lim med varandra det finns olika sorter och öppettiden är olika på dem. Alltså den tiden du har på dig innan limmet härdar. Tänk på att inte ta för mycket lim så det pyser ut och kolla så du inte får luftbubblor. Jag använder vanliga tvättklämmor i trä om jag gör flera cabbar för att få tryck på glaset. Limkladd kan du gnugga bort med T-röd.
Här har jag fäst in en cab med Frida Kahlo tillsammans med pärlor i syntetisk turkos fjärilarna är väldigt söta och skapar lite sommarkänsla. Lycka till hoppas du blev lite inspirerad.