Har du testat använda makramé till att göra smycken?

Makramé är en gammal teknik där man med tråd knyter olika knopar. Det är tex vanligt med amplar knytna av kraftig bomullstråd. Men tekniken kan även användas till smyckestillverkning. En rolig och billig hobby som du dessutom kan bära. Hoppas du gillar detta tips på att använda tekniken till att göra smycken. Skriv gärna en kommentar om du undrar något 😍
 
 
Här kommer lite inspiration på smycken med makramé som går att variera i det oändliga. Men först måste du lära dig grunden för att kunna knyta makramé. Det jag visar idag är hur man gör en square knot eller som det heter på svenska en flatknut. Man kan säga att den är uppdelad i två knutar och de tillsammans bildar en flatknut. Jag knyter oftast med 4 trådar, två stycken i mitten som du knyter runt med de två andra. Först måste du spänna upp ditt arbete, du kan använda tejp eller en klämmma för att fästa fast dina trådar. Ett tips är att försöka kila in något under trådarna.Så att trådarna kommer upp lite, då är det lättare att komma under med tråden.
 
 
 Den här gången har jag börjat med att knyta fast berlocken i trådarna och den fungerar även som halsbandets lås.
 
 
Som du ser går tråden först under sedan över mittrådarna. Nu ska tråden in i öglan du har skapat.
 
 
Nu drar du åt knuten och du har gjort halva din makrameknut.
 
 
Nu ska du göra den andra halvan av knuten.
 
 
Den gör likadant men från andra sidan. Ett tips som har hjälpt mig mycket är att markera den tråd som går in i öglan tex med en knut, För om du inte alternerar sida så blir det ingen riktig flatknut.
 
 
Då ska tråden in i öglan på andra sidan mittrådarna.
 
 
Då är det bara att dra åt och din första square knot eller flatknut är klar.
 
 
 
Sedan gör du så många knutar du vill tills du för upp en pärla som du trätt på mittråden. Fortsätt sedan och gör en knut efter pärlan och upprepa det hela tills du uppnått önskad längd på halsbandet.
 
Här ser du stegen samlade på en gång.
 
Som avslut har jag samlat alla de fyra trådarna och gjort en överhandsknut. Gör sedan en likadan knut lite längre ner så att det bildas en ögla som passar till din berlock eller knapp. Smält eller limma dina trådändar så de håller sig fina.
 
 
Jag har använt;
 
 
Jag gjorde ett långt halsband och klippte två bitar tråd, varje bit ca 7,5 meter som jag vikte på mitten. Det är ganska mycket tråd att hålla reda på när man börjar knyta. Tråden är ju ganska tunn så det är också lite extra besvärligt. Så om du är nybörjare kan du först testa med lite grövre tråd. Polyestertråden är väldigt bra att knyta med den också.
 
Tack för att du tog dig tid att läsa min blogg🙏
 
Makramé - Skapa smycken - pärlpyssel - smyckestillverkning